- Μέσα στην έρημο με τους κροταλίες ο Κροίσος Τζέφρι Μπερνς, έχοντας τις ευλογίες του Δημοκρατικού κυβερνήτη της Πολιτείας, επιχειρεί την ανέγερση μίας «έξυπνης πόλης», με κατοικίες, σχολεία, εμπορικά κ.λπ., η οποία θα λειτουργεί βάσει της τεχνολογίας blockchain του Bitcoin (σ.σ. ψηφιακό χρήμα). Ο Κροίσος Τζέφρι Μπερνς, διευθύνων σύμβουλος της Blockchains, αγόρασε περί τα 260.000 τετραγωνικά μέτρα γης στην καρδιά της ερήμου με σκοπό να μετατρέψει το τίποτα σε «έξυπνη πόλη». Στην «έξυπνη πόλη» του Μπερνς όλοι οι κάτοικοι θα έχουν ένα αναγνωριστικό βασισμένο σε blockchain, ώστε να μπορούν να κάνουν τραπεζικές συναλλαγές, να ψηφίζουν, να αποθηκεύουν data και οτιδήποτε άλλο, χωρίς να χρειάζεται διαμεσολάβηση της Πολιτείας ή της ομοσπονδιακής κυβέρνησης των ΗΠΑ. (σ.σ. από: Protagon.gr)
Καθίσταται αυτονόητο συνεπώς ότι δεν μας ενοχλεί η τεχνολογία και κάθε τεχνητή νοημοσύνη αυτή καθ’ αυτή με την προϋπόθεση να μην αντικαθιστά τη θρησκεία μας όμως, αλλά το ότι δεν θα βρίσκεται στον δικό μας έλεγχο (και ας πληρώνουμε τον κατασκευαστή της όπως μια σύνδεση Ίντερνετ λόγου χάρη δεν πειράζει για τον κόπο του) για να τη διαχειριζόμαστε όπως εμείς θέλουμε! Για παράδειγμα, με τη χρήση του διαδικτύου κάναμε παγκοσμίως γνωστή τη Σατανική Ορθοδοξία μας (από ιστολόγια και αγγλόφωνα συγγράμματα) που σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να κάνουμε ιεραποστολές σε διάφορα μέρη του πλανήτη ξοδεύοντας χρόνο και χρήμα, αλλά το πράξαμε αυτό χωρίς να πάρουμε από κανέναν άδεια κρατική ή μη και επειδή το θέλαμε εμείς οι ίδιοι. Παρομοίως, όταν παίζουμε κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι στρατηγικής εκμεταλλευόμενοι τη τεχνητή νοημοσύνη του για να έχουμε ένα ρομποτικό πρόγραμμα σαν αντίπαλο αντί να πάμε να σκοτωθούμε οι ίδιοι σε κάποιο πεδίο μάχης ώστε να βιώσουμε παρόμοια εμπειρία ζωής, πάλι το κάνουμε αυτό επειδή εμείς οι ίδιοι το θέλουμε και όχι γιατί μας υποχρεώνει κάποιος να το παίξουμε με το ζόρι ή εάν δεν το κάνουμε να μας μπλοκάρει το ψηφιακό μας χρήμα τιμωρητικά ώστε να μην μπορούμε ούτε ψωμί να αγοράσουμε αφού τα χαρτονομίσματα θα έχουν καταργηθεί ως εναλλακτικό μέσο συναλλαγής. Ελπίζουμε να καταλαβαίνετε οπότε τι εννοούμε και αν όχι, τότε το παρακάτω έστω και αριστερίστικο δημοσίευμα που θυμόμαστε ξανά θα σας βοηθήσει εξίσου (σ.σ. για το πως πραγματικά τώρα δουλεύει αποτυχημένα ένα τέτοιο κομμουνιστικό ή σοσιαλιστικό καθεστώς σαν και αυτό που χρησιμοποιεί η παγκοσμιοποίηση με το καθεστώς της σημερινής Κίνας, διάβασε το απαντητικό άρθρο που δώσαμε στην παρούσα ιστοσελίδα μας για το ιδανικότερο οικονομικό μοντέλο διακυβέρνησης που εξασφαλίζει την ατομική και κατ’ επέκταση θρησκευτική μας ελευθερία).
Χωρίς να αμφισβητώ πολλές αλήθειες του Zeitgeist, όπως είναι
ο ιστορικά αποδεδειγμένος κι εγκληματικός ρόλος των μυστικών υπηρεσιών κάθε αστικού κράτους,
οι αποκαλυπτικές μαρτυρίες πρώην πρακτόρων της CIA για τον ύπουλο ρόλο των ΗΠΑ στην “πίσω αυλή” τους (τις χώρες της λατινικής Αμερικής),
το σχεδιασμένο, από την ίδια τη CIA & το FBI, χτύπημα στους δίδυμους πύργους για να δικαιολογήσουν στο καπάκι, τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους τους με το πρόσχημα του “πολέμου κατά της τρομοκρατίας”
το Patriot Act που πετσόκοψαν από τη μια μέρα στην άλλη ελευθερίες και δικαιώματα πολιτών στις ΗΠΑ,
ο μηχανισμός της απόλυτης κλοπής του χρηματοπιστωτικού συστήματος,
σήμερα θα αναφερθώ στο Venus project, που μάλλον πρόκειται για τη φάκα.
Γιατί το τυρί ήταν οι παραπάνω αλήθειες.
Ποιος είναι αυτός ο «επιστήμονας, ο αυτοδίδακτος κοινωνικός μηχανικός, ο βιομηχανικός σχεδιαστής, ο μελλοντολόγος…» Jacque Fresco που ήρθε και στην Ελλάδα με τη συνεργάτριά του Roxanne Meadows και παραχώρησαν συνέντευξη σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας;
Τί πρεσβεύει αυτό το «Κίνημα του Πνεύματος της Εποχής» Zeitgeist movement ;
Διαβάζοντας τις συνεντεύξεις που έδωσε ο Φρέσκο και η κυρία Μίντοους στην Καθημερινή (βλ. Καθημερινή, 24.9.2010), στον Αδέσμευτο Τύπο και στη Ζούγκλα, κι επιπλέον έχοντας παρακολουθήσει τα ντοκιμαντέρ Zeitgeist προκύπτουν τα εξής ερωτήματα:
Την θέλει ο Φρέσκο την ανατροπή του καπιταλισμού; Την απάντηση τη δίνει η ίδια η Μίντοους: «Αν οι άνθρωποι πραγματικά καταλάβαιναν το “σχέδιο Αφροδίτη”, δεν θα είχαν καμία αντίρρηση. Το “σχέδιο Αφροδίτη” δεν βλάπτει κανέναν. Αυτό που κάνει είναι να βελτιώνει τη ζωή μας. Ακόμα και οι πιο πλούσιοι του κόσμου θα έχουν καλύτερη ζωή». Ακόμα και οι πλούσιοι λοιπόν! Δε μιλάει επομένως για μια πραγματικά σοσιαλιστική κοινωνία αλλά για μια καπιταλιστική κι επομένως εκμεταλλευτική με πλούσιους και φτωχούς.
Σε ποιον θα ανήκουν τα μέσα παραγωγής σε μια τέτοια φουτουριστική κοινωνία που προβλέπει το σχέδιο Αφροδίτη; Τσιμουδιά! Πουθενά δε μας αναφέρει ο Φρέσκο ή το Zeitgeist του, ότι τα μέσα παραγωγής θα είναι λαϊκή περιουσία. Παράλειψη; όχι φυσικά! Αντίθετα μας μιλάει συνέχεια για τη δίκαιη κατανομή των πόρων. Πόσο δίκαιη όμως θα είναι όταν υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί;
Πόσο ορθολογιστής είναι αυτός ο Φρέσκο που όπως δηλώνει: «μπήκα στην οργάνωση Κου Κλουξ Κλαν για ενάμιση μήνα και την διέλυσα! Επίσης συμμετείχα στο “Συμβούλιο των Λευκών Πολιτών” το οποίο διέλυσα σε ένα μήνα! Συμμετείχα σε διάφορες ακραίες οργανώσεις για να τους αλλάξω γνώμη». Μα η ύπαρξη οργανώσεων, θεσμών, ομάδων, είναι απόρροια κάποιων κοινωνικών συνθηκών. Δε μπορείς να διαλύσεις κάποια οργάνωση, εάν δεν εξαλείψεις τις συνθήκες εξαιτίας των οποίων δημιουργήθηκε. Αν οι κοινωνικές συνθήκες παραμείνουν ως έχουν, η οργάνωση δε θα πάψει να λειτουργεί ή θα ξαναλειτουργήσει εάν διαλύθηκε.
Ο Φρέσκο ισχυρίζεται ότι το κίνημα Zeitgeist είναι απολίτικο. Και τί σημαίνει απολίτικο, από τη στιγμή που και η ίδια η στάση μας απέναντι στη ζωή είναι πολιτική; («φύσει πολιτικόν ζώον ο άνθρωπος» λέει ο Αριστοτέλης) Κι αναφέρει ο Φρέσκο: «Το Κίνημα Zeitgeist, δεν είναι ένα πολιτικό κίνημα. Δεν αναγνωρίζει κράτη, κυβερνήσεις, φυλές, θρησκείες ή τάξεις». Το να μην αναγνωρίζεις κράτη, θρησκείες, φυλές ή τάξεις είναι μια καθαρά πολιτική θέση. Και τί σημαίνει δεν αναγνωρίζεις τάξεις; Τις αγνοείς; Προφανώς, απευθύνεσαι σε πλούσιους και φτωχούς, πουλώντας ένα Venus project..
Τί εννοεί λέγοντας ότι «τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα στον κόσμο είναι δικό μας δημιούργημα». Φυσικά, η ανθρώπινη κοινωνία δεν είναι δημιούργημα κάποιων εξωγήινων αλλά με την φράση αυτή, αφενός αγνοεί τη νομοτελειακή εξέλιξη των κοινωνιών και προσπαθεί να μας τσουβαλιάσει όλους σε μια θολή συλλογική ευθύνη κι αφετέρου, προσπαθεί να μετακυλίσει την ευθύνη από την ίδια τη φύση του καπιταλιστικού συστήματος, στον καθένα μας προσωπικά. Κι υπάρχει λόγος που το κάνει αυτό. Δες την επόμενη ερώτηση.
Πώς βγάζει αυτό το αυθαίρετο και φασίζον συμπέρασμα ότι «οι υπάρχουσες τεχνολογίες ξεπερνούν κατά πολύ την ανθρώπινη ικανότητα να λαμβάνει δίκαιες και βιώσιμες αποφάσεις που αφορούν την ανάπτυξη και διανομή των φυσικών πόρων». Σε συνδυασμό με το προηγούμενο ερώτημα, μας λέει ότι από τη μια ότι είμαστε όλοι υπεύθυνοι για τη σημερινή κατάντια αλλά από την άλλη, δεν έχουμε όλοι την ικανότητα να λαμβάνουμε δίκαιες και βιώσιμες αποφάσεις για την ανάπτυξη και τη διανομή φυσικών πόρων!! Κουβέντα για συλλογικές λαϊκές αποφάσεις. Ούτε εκεί είναι η διέξοδος κατά τον Φρέσκο. Η διέξοδος κατ’αυτόν βρίσκεται σε μια τεχνοκρατική ελίτ που θα σχεδιάσει και θα διευθύνει ως μάνατζερ των καπιταλιστών μια φουτουριστική πολιτεία κατά το Venus project.
Προς τί ο φλου όρος «οικονομία βασισμένη στους πόρους»; ξέρουμε, όταν λέμε καπιταλιστική οικονομία εννοούμε ότι κυρίαρχη τάξη είναι οι κεφαλαιοκράτες. Αυτοί κατέχουν τα μέσα παραγωγής και κανονίζουν τη διανομή των πόρων. Η πολιτική εξουσία είναι απλώς μαριονέτες των καπιταλιστών. Όταν λέμε φεουδαρχική οικονομία, εννούμε ότι οι φεουδάρχες κι όχι η αστική τάξη ή ο λαός, είχαν το κουμάντο των πόρων της οικονομίας. Όταν λέμε κομμουνιστική οικονομία, εννοούμε ότι η οικονομία θα διευθύνεται από τον ίδιο το λαό. Αλλά το «οικονομία βασισμένη στους πόρους» δε δείχνει απολύτως τίποτα, ούτε ταξική θέση, είναι ουδέτερο με πάρα πολλή θολούρα.
Γνωρίζει από ιστορία και κοινωνιολογία ο πολυεπιστήμων αυτός κύριος Φρέσκο όταν λέει ότι «στις πρωτόγονες φυλές, οι άρχοντες κι οι βασιλιάδες καθόριζαν το σύνολο των νόμων, των πεποιθήσεων και των εθίμων με στόχο τη στήριξη και την υπεράσπιση των κυρίαρχων ολιγαρχικών ομάδων». Αγνοεί ένα βασικό όμως! Ότι η ανθρωπότητα ζούσε για εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια σε αταξική κοινωνία! Τί γνωρίζει από ιστορικό υλισμό; είναι όντως επιστήμονας; έχει υπόψη του, τουλάχιστον το επιστημονικό πόνημα του Φ.Ένγκελς “Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους”; Η σημερινή ταξική κοινωνία είναι μόνο μια μικρή παρένθεση στο μεγάλο κεφάλαιο της ανθρώπινης αταξικής κοινωνίας. Η θέση του Φρέσκο «περί αρχόντων και βασιλιάδων στις πρωτόγονες φυλές» είναι λοιπόν ανιστόρητη. Το ανησυχητικό όμως είναι ότι ταιριάζει απόλυτα με τις απόψεις των πιο συντηρητικών κοινωνιολόγων και ιστορικών.
Τί εννοεί με τον όρο «αποτυχία του κομμουνισμού»; σε ποια χώρα εφαρμόστηκε κομμουνισμός; ο κομμουνισμός προϋποθέτει την κατάργηση του χρήματος. Πού έγινε αυτό; Ο σοσιαλισμός εφαρμόστηκε αλλά λόγω της σταδιακής εκτροπής του σε καπιταλιστικές πρακτικές, ήδη από τη δεκαετία του 1960, άρχισε να φθείρεται και τελικά ανατράπηκε εκ των έσω και τη βοήθεια των έξω. Δεν απέτυχε ο σοσιαλισμός καθαυτός. Πόσο μάλλον δεν απέτυχε ο κομμουνισμός, ο οποίος πουθενά δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα. Το ανησυχητικό είναι πάλι ότι τέτοιες φράσεις περί «αποτυχίας του κομμουνισμού» εκστομίζοναι από συστημικά και κυρίως φασίζοντα στοιχεία.
Μήπως κύριε Φρέσκο, πουλάς ένα πρότζεκτ, μια ιδέα, με σκοπό να μαζέψεις λεφτά από διάφορους μπατίρηδες αριστερίζοντες, αγανακτίστας κι αναρχοαυτόνομους; Λέει λοιπόν: «η κατασκευή αυτής της πειραματικής κοινότητας μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους… όπως προσφορές, εκδόσεις, βίντεο, ομιλίες και χορηγίες»
Πάντως σίγουρα ο Φρέσκο δεν είναι μαρξιστής: «θα μπορούν (ενν. οι φουτουριστικές κοινότητες) κάλλιστα να αποτελέσουν τη βάση ενός νέου πολιτισμού κατά προτίμηση μέσω της διαδικασίας της εξέλιξης και όχι της επανάστασης»
Ο κ.Φρέσκο εντοπίζει όλα τα δεινά του (έτσι γενικά)«συστήματος» αποκλειστικά στη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού-τραπεζικού συστήματος. Δηλαδή, δεν φταίει η καπιταλιστική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής; και φταίει ο καζινοκαπιταλισμός; ρίχνει όλο το ανάθεμα σε μια μόνο από τις κολόνες του συστήματος ενώ οι άλλες κολόνες στο απυρόβλητο; μα τί μου θυμίζει, τί μου θυμίζει μια τέτοια θέση; α! αυτά που διαβάζω συνέχεια στις αστικές φυλλάδες. Τα ίδια που λένε κι οι ανά τον κόσμο αναθεωρητές. Τελικά προτείνει την κατάργηση αυτού του χρηματοπιστωτικού συστήματος ή τη βελτιωμένη λειτουργία του;
Υπάρχουν άραγε άλλοι δρόμοι, κοινωνικο-οικονομικά συστήματα που θα μπορούσαν ν’αντικαταστήσουν τον καπιταλισμό; Ας δούμε τί απαντάει ο Φρέσκο: «Δεν γνωρίζω αν υπάρχουν κάποιοι άλλοι εναλλακτικοί δρόμοι που βρίσκονται εκτός του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου…» και για να μη μείνει καμία απορία: «Το Venus Project δεν υποστηρίζει τη διάλυση του υπάρχοντος συστήματος της ελεύθερης αγοράς»
Τί εννοεί άραγε ο κ.Φρέσκο όταν λέει ότι: «η κοινωνική εξέλιξη ενδεχομένως προϋποθέτει την κατάρρευση ορισμένων κατεστημένων δομών και θεσμών». Φυσικά κι ο καθένας θα συμφωνούσε. Αλλά από τη στιγμή που ο Φρέσκο δεν είναι εναντίον της ελεύθερης καπιταλιστικής αγοράς, όπως προαναφέρθηκε, είναι εύκολο να καταλάβουμε ποιος θα χάσει κεκτημένα δικαιώματα. Κι αυτός δεν θα είναι ο καπιτάλας. Θα είναι ο εργαζόμενος.
Λέει η συνεργάτρια Μίντοους: «Δυστυχώς οι άνθρωποι σήμερα δεν ξέρουν τίποτα άλλο εκτός από τον κομμουνισμό, τον σοσιαλισμό, τον φασισμό, τον καπιταλισμό κλπ» Γιατί μπερδεύει ένα πολιτικό σύστημα (φασισμός) με τα κοινωνικο-οικονομικά συστήματα (καπιταλισμός,κομμουνισμός,σοσιαλισμός); Τέτοια εσκεμμένα μπερδέματα δεν τα κάνουν ποτέ οι κοινωνιολόγοι ή οι ιστορικοί. Αντίθετα, τα κάνει ο ταξιτζής, ο μπακάλης ή το χρυσάβγουλο από άγνοια ή οι πλεύρηδες κι οι φαήλοι εν γνώσει τους. Ο κ.Φρέσκο σε ποιους ανήκει;
Λέει κάπου ο Φρέσκο: «Το Venus Project είναι ένα σύστημα, στο οποίο τα αγαθά και οι υπηρεσίες είναι διαθέσιμα χωρίς τη χρήση των χρημάτων, της πίστωσης, της ανταλλαγής, του χρέους ή της δουλείας». Αφού δεν θα καταργηθεί, επιμένω, η καπιταλιστική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, τότε το σχέδιο Αφροδίτη τί προτείνει; μια αχρήματη κοινωνία μόνο για τους εργαζόμενους, ένα είδος συσσιτίου για όλους, με εξασφαλισμένα αγαθά (όλα;) και υπηρεσίες (όλες;). Δηλαδή, μια δουλοκτητική, ρομπ0τική μπατσοκοινωνία, που θα διοικείται από μια τεχνοκρατική κι αδίστακτη ελίτ, στην οποία το χρήμα θα διακινείται μόνο μεταξύ των καπιταλιστών-ιδιοκτητών της κάθε φουτουριστικής πόλης.
Και ζητάτε κύριε Φρέσκο και κυρία Μίντοους από μας τα μπατιράκια να καταθέσουμε τον οβολό μας για ένα τέτοιο πρότζεκτ; «Δεν είμαστε αυτή την στιγμή στο στάδιο οικοδόμησης. Θα το θέλαμε πολύ αλλά δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα» διευκρινίζει η Μίντοους.
Ποιος νομίζετε ότι θα χρηματοδοτήσει το σχέδιο Αφροδίτη, όταν χιλιάδες παιδιά πεθαίνουν κάθε μέρα από την πείνα; Οι μεγαλεπίβολες φουτουριστικές πόλεις όπου… «…θα κάθεσαι μπροστά σε μια μηχανή και θα λες “θέλω ένα σπίτι”. Τότε το μηχάνημα θα σου δείχνει διαφορετικά σπίτια. Όταν δεις κάτι που θα σου αρέσει, θα του λες “σταμάτα”…». Εμένα, κύριε Φρέσκο, αυτά μου θυμίζουν καθρεφτάκια και χάντρες προς κανίβαλους. Αυτά ο καπιταλισμός δεν μπορεί να τα φιάξει. Επομένως, μάλλον μας δουλεύετε για να κάνετε ταμείο, γυρνώντας τον κόσμο σα ζήτουλας, πουλώντας όνειρα.
Και κλείνω μ’έναν εξαιρετικό επίλογο ενός άρθρου του Κώστα Λάμπου, απ’όπου πήρα και πολλά στοιχεία για τη σημερινή ανάρτηση.
Τελικά μόνοι μας, οι δυνάμεις της Εργασίας, της Επιστήμης και του Πολιτισμού, ως κοινωνίες και ως ανθρωπότητα και με τη βοήθεια της κοινωνικοποιημένης επιστήμης και της τεχνολογίας, θα τακτοποιήσουμε τους λογαριασμούς μας με τους εκμεταλλευτές μας, με τα διάφορα σκοταδιστικά και εξουσιαστικά ιερατεία, με την ιστορία και το μέλλον μας, για να ανοίξει ο δρόμος για ένα πραγματικά καλύτερο κόσμο, για μια αταξική κοινωνία αυθεντικών ανθρώπων, χωρίς εξουσιαστικές ηγεσίες, αφεντικά, ηγεμόνες και ανθρωπορομποτοφύλακες.