Η ταινία που άνοιξε ουσιαστικά τον κύκλο των «νεο-νουάρ» ψυχολογικών ταινιών τρόμου είναι μια εφιαλτική προσαρμογή του πολυδιαβασμένου μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Χιόρτσμπεργκ «Falling Angel» από τον δεξιοτέχνη Άλαν Πάρκερ. Ακολουθεί την αγωνιώδη αναζήτηση του ντετέκτιβ Χάρι Έιντζελ που έχει προσληφθεί από τον μυστηριώδη κύριο Λου Σάιφερ για να βρει τα ίχνη ενός εξαφανισμένου νεαρού, του Τζόνι Φάβοριτ. Οι έρευνες, οδηγούν τον Έιντζελ σε μια σκοτεινή και γεμάτη δεισιδαιμονία Νέα Ορλεάνη όπου βρίσκεται μπλεγμένος σε μια σειρά αποτρόπαιων εγκλημάτων. Ο σκληρός Έιντζελ δεν πτοείται με τίποτε και προχωράει αποφασισμένος να ανακαλύψει επιτέλους τον εξαφανισμένο από προσώπου γης Τζόνι. Κι όσο νιώθει να τον πλησιάζει, τόσο αισθάνεται ένα παγωμένο ρίγος να παραλύει την ψυχή του… Ερμηνείες που στοιχειώνουν και υποβλητική, καθηλωτική σκηνοθεσία που παρασύρει τον εντελώς ανυπεράσπιστο και συναισθηματικά εγκλωβισμένο θεατή σε μια εφιαλτική κατάβαση στην Κόλαση. Αξίζει για πολλούς λόγους να τη δείτε στη μεγάλη οθόνη. Ο βασικότερος είναι για να τιναχτείτε στην καρέκλα σας, βιώνοντας στιγμιαία τις έντονες ηλεκτρικές κενώσεις στη σκηνή της πρώτης χειραψίας μεταξύ Ρουρκ και Ντε Νίρο!
Υπόθεση
Ο Χάρι Έιντζελ (Μίκι Ρουρκ) είναι ένας κακομοίρης ιδιωτικός ντετέκτιβ ο οποίος αναλαμβάνει κατά κύριο λόγο μικροϋποθέσεις. Μια μέρα δέχεται ένα τηλεφώνημα από έναν περίεργο άντρα ονόματι Λου Σάιφερ ο οποίος τον καλεί σε μια περίεργη εκκλησία του Χάρλεμ και του ζητάει να εντοπίσει ένα χαμένο πρόσωπο το οποίο του χρωστάει “κάτι παραπάνω” από χρήματα. Ο Χάρι παίρνει την προκαταβολή των πέντε χιλιάδων δολαρίων και ξεκινάει την εξερεύνησή του μπλέκοντας σε ένα έναν κύκλο αίματος, φόνων και μαγείας βουντού. Δεν γνωρίζει όμως πως το πεπρωμένο του είναι ήδη προδιαγεγραμμένο και μάλιστα πολύ ζοφερό.
Εκ πρώτης άποψης μοιάζει με ένα συνηθισμένο φιλμ νουάρ. Όμως δεν είναι. Ο Άλαν Πάρκερ, βασισμένος στο βιβλίο του Γουίλιαμ Χιόρτσμπεργκ, δημιουργεί ένα έργο τέχνης που συνδυάζει το αστυνομικό νουάρ με τον υπερφυσικό τρόμο και την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα με αριστοτεχνικά μέσα. Σε ορισμένα σημεία η ταινία μοιάζει να προσπαθεί να δώσει μια διαφορετική διάσταση στον μύθο του Φάουστ.
Οι χαρακτήρες της ταινίας είναι άψογα δομημένοι. Ο Μίκι Ρουρκ είναι ο ντετέκτιβ που είναι πάντα άπλυτος, αξύριστος, με μόνιμο hang-over, ο οποίος προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια του με οποιοδήποτε τρόπο. Ο Ρουρκ σε έναν από τους καλύτερους ρόλους της σταδιοδρομίας του (ίσως καλύτερός του είναι ο “Παλαιστής” του Αρονόφσκι) φτιάχνει έναν “αντι – Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ” χαρακτήρα. Η ερμηνεία του είναι μεστή, γοητευτική και παρασύρει σχεδόν αμέσως τον θεατή στην “κόλαση” που πρόκειται να επακολουθήσει.
Από την άλλη ο Ντε Νίρο, χαρίζει έναν από τους καλύτερους ρόλους του. Το παίξιμό του θυμίζει τους “γκανγκστερικούς” του ρόλους και η εμφάνισή του, με τα μακριά νύχια και μαλλιά, ένα δαιμονικό αριστοκράτη βγαλμένο από μυθιστόρημα γοτθικής λογοτεχνίας. Είναι ο εργοδότης που κανένας μας δεν θέλει, αλλά ποτέ δεν μπορούμε να του αρνηθούμε κάτι. Η ερμηνεία του Ρόμπερτ Ντε Νίρο είναι κάτι παραπάνω από καθηλωτική. Είναι αυτός που θα στρώσει με ματωμένο χαλί τον δρόμο του Χάρι Έιντζελ προς την κόλαση.
Η Σαρλότ Ράμπλινγκ και η Λίζα Μπονέτ ιδανικές στους ρόλους τους. Η μεν Ράμπλινγκ με το αριστοκρατικό της παίξιμο, η δεν Μπονέτ με ένα ρόλο που ακροβατεί ανάμεσα στον τρόμο και τον ερωτισμό.
Ο Άλαν Πάρκερ δημιουργεί ένα ζοφερό σκηνικό, το οποίο μας απορροφά στα σκοτεινά μονοπάτια που αποφάσισε να διαβεί ο Χάρι. Σε αυτό, πέρα από την εκπληκτική φωτογραφία της ταινίας, συντελεί ιδιαίτερα και η μουσική επένδυση. Όλες οι μουσικές κινούνται σε τζαζ και μπλουζ δρόμους και μας καθηλώνουν σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Ο συνδυασμός βουντού με τζαζ είναι κάτι παραπάνω από ταιριαστός.
Το τέλος της ταινίας; Απλά τρομακτικό.
* Ο Χάρι Έιντζελ αναλαμβάνει μια φαινομενικά συνηθισμένη υπόθεση: να ανακαλύψει τον Τζόνι Φέιβοριτ, πρώην είδωλο του τραγουδιού που εξαφανίστηκε από μια ψυχιατρική κλινική. Τα ίχνη τον οδηγούν στη Νέα Ορλεάνη. Εκεί θα συναντήσει μια γοητευτική λευκή μάγισσα και μια νεαρή μαύρη ιέρεια του βουντού. Όταν όμως τα πτώματα συσσωρεύονται και οι τελετουργικοί και αποτρόπαιοι φόνοι συνεχίζονται, ο Χάρι αντιλαμβάνεται ότι η ζωή του κινδυνεύει άμεσα. Ξετυλίγοντας το νήμα θα ανακαλύψει ότι έχει μπλέξει σε μια φοβερή συμφωνία με το διάβολο…
* O Alan Parker, ο σκηνοθέτης της ταινίας, έχει δουλέψει σε κάθε κινηματογραφικό είδος με αρκετή επιτυχία. Μας έχει προσφέρει δουλειές όπως το λατρεμένο «Εξπρές του Μεσονυχτίου» και το «Pink Floyd: The Wall». Ως συνήθως, σκηνοθέτες που δεν είναι αυτού του είδους, όταν επιχειρούν να δημιουργήσουν μια ταινία τρόμου έχουν να προσαρμοστούν στις ειδικές απαιτήσεις. Πολλοί non-horror σκηνοθέτες μας έχουν χαρίσει ταινίες που όχι μόνο στέκονται εντός συνόρων του τρόμου, αλλά ξεχωρίζουν γενικά στα κινηματογραφικά έργα. Από το “Hour of the Wolf” του Bergmann μέχρι το “Funny Games” του Haneke, υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα. Ο Parker ανήκει σε αυτή τη λίστα σκηνοθετών, μιας και η απόδοση του μυθιστορήματος του William Hjortsberg με τίτλο “Fallen Angel”, είναι ένα αριστούργημα.
* Πρωταγωνιστής είναι ο Mickey Rourke (όταν ήταν ακόμα ένας πολύ όμορφος άντρας, πριν μεταμορφωθεί από τις πλαστικές) και υποδύεται έναν ιδιωτικό ερευνητή που περνάει την ώρα του καπνίζοντας, πίνοντας και βγάζοντας τα προς το ζην αναλαμβάνοντας τετριμμένες υποθέσεις όπως διαζύγια και ασφάλειες. Προσεγγίζεται από έναν δικηγόρο ο οποίος τον φέρνει σε επαφή με τον κύριο Luis Cypher (Robert De Niro), μια ανατριχιαστική φυσιογνωμία με μακριά νύχια στα χέρια και βλέμμα που σε διαπερνάει. Ο Luis στέλνει τον Angel σε μια αποστολή να εντοπίσει έναν άντρα που ήταν πολύ γνωστός τραγουδιστής και μάλιστα τόσο καλός που κυκλοφορούσε η φήμη ότι είχε πουλήσει την ψυχή του στον διάβολο με αντάλλαγμα αγγελική φωνή.
* Όταν ο Angel ρωτάει περί τίνος πρόκειται, παίρνει την απάντηση ότι απλά υπάρχει ένα ανοιχτό χρέος και τίποτα παραπάνω, ότι έχει μια παλιομοδίτικη αίσθηση της δικαιοσύνης και δεν του αρέσουν οι ανοιχτοί λογαριασμοί. Λαμβάνει μια πλουσιοπάροχη αμοιβή και αρχίζει την έρευνα. Δεν φαντάζεται όμως ότι θα συναντήσει τόσους πολλούς κινδύνους, από γραφειοκρατία και σκυλιά, μέχρι ομερτά μεταξύ μιας αίρεσης, τελετές βουντού και φρικιαστικές δολοφονίες στις οποίες βρίσκεται μπλεγμένος. Ύστερα από ένα αγωνιώδες και περιπετειώδες ταξίδι από την κρύα Νέα Υόρκη στην αποπνικτική Λουιζιάνα, φτάνει στο τέλος όπου θα ανακαλύψει το τρομερό μυστικό που καλυπτόταν όλον αυτό τον καιρό.
* Ο Robert De Niro υποδύθηκε τον απόκοσμο χαρακτήρα του προσπαθώντας να μιμηθεί τον αγαπημένο του Martin Scorsese.
* Η ταινία είναι καταρχάς ένα παράδειγμα του πώς συνδυάζονται τα διάφορα στυλ κινηματογράφου σε μια ταινία. Ενσωματώνει στοιχεία από νέο-νουάρ ταινίες μυστηρίου με θρησκευτικό τρόμο και διαλόγους βγαλμένος από υψηλού επιπέδου μαύρη κωμωδία. Ο χαρακτήρας του Ντε Νίρο, αν και με περιορισμένο χρόνο στην οθόνη, είναι απολαυστικός με την ήρεμη φωνή του και τα φιλοσοφικά witty σχόλια αλλά με βλέμμα που προκαλεί φόβο. Ο Mickey Rourke παίζει πολύ πειστικά τον εκφυλισμένο ντετέκτιβ με την εμπειρία στα συμβάντα του δρόμου, την ικανότητα να παίρνει αυτό που θέλει αλλά πάνω απ’ όλα είναι ένας θνητός που νιώθει να μπαίνει στο στόμα του λύκου με κάθε στιγμή που περνάει.
* To σασπένς χτίζεται σταδιακά χωρίς να υπάρχουν θέματα ρυθμού. Το σενάριο (βασισμένο σε μυθιστόρημα) δείχνει τον δρόμο, με τις συνεχείς ανατροπές να κρατούν το ενδιαφέρον αμείωτο καθ’ όλη τη διάρκεια. Ο θεατής θα σοκαριστεί με τις σκηνές gore που περιέχονται και μένουν στο μυαλό.
* Όταν όλα τελειώσουν, η σοκαριστική ανατροπή φαίνεται να βγάζει νόημα εκ των υστέρων. Είναι από εκείνες τις ταινίες που τρέχεις τις σκηνές στο μυαλό σου και ψάχνεις για στοιχεία.
ΠΗΓΗ: https://www.catisart.gr/angel-heart-o-daimonismenos-aggelos-akatamachito-mythistorima-aristoyrgima/
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΕΔΩ: https://tenies-online.best/load/11-1-0-4392